Warning: Undefined array key "deo-wizard" in /srv/web1/klar/klardag.no/wp-content/themes/Kodeks-WP-theme/functions.php on line 936
Vi tok Plastløftet! | Klardag
Grønnere hverdag

Vi tok Plastløftet!

Vi tok Plastløftet – og “med en radikal endring som utfordrer forbruker” var vi én av fire vinnere da Grønt Punkt delte ut Plastløftepriser i år.

Klar vant Plastløfteprisen. FOTO

Det må være innafor å være ekstra stolt av Klar når andre legger merke til all arbeidsinnsatsen vi legger inn i å lage så grønne produkter som mulig. Denne jobben stopper aldri – og med dere på laget skal vi selvfølgelig fortsette å finne så gode løsninger som mulig.

Når Grønt Punkt Norge AS for tredje året skulle dele ut Plastløftepriser, var det 73 bedrifter som hadde tatt Plastløftet. Vi var så klart en av dem – og ikke bare var vi med med på det, vi var én av fire vinnere! Klar fikk nemlig prisen for «Reduksjon av unødvendig plast»!

Hva er Plastløftet?

Først, er du usikker på hva Plastløftet er? Vi gir deg en kjapp forklaring:

For å få flere bedrifter til å forplikte seg til å jobbe for en mer sirkulær plastøkonomi, lanserte Grønt Punkt Norge i januar 2019 Plastløftet. Arbeidet skal årlig rapporteres og alle bedrifter som deltar, forplikter seg til å:

  • Øke bruken av resirkulert plast
  • Kutte unødvendig plast
  • Designe for gjenvinning

Mer kan du lese på Grønt Punkt Norge.

«Reduksjon av unødvendig plast»

Da vi startet med å utvikle Klar, hadde vi et tydelig mål: Vi skulle jobbe med bærekraftige løsninger uten at det går på kompromiss med verken miljø, kvalitet eller effekt på produktene. Derfor er det veldig gøy å få anerkjennelse for vårt bærekraftsarbeid og for at vi våger å tenke helt nytt basert på dyp forbrukerinnsikt.

Juryens begrunnelse for å tildele Klar prisen for «Reduksjon av unødvendig plast»:

«Orkla gjør et spennende grep for å redusere plastbruk i dusjprodukter ved å introdusere Klar waterless sjampobar, balsambar og dusjsåpebar emballert i gjenvunnet papir. Samtidig reduserer det vann og luft som transporteres. En så radikal endring både på produkt og emballasje utfordrer tankegangen rundt dusjprodukter og kan bidra til inspirasjon også for helt andre produktgrupper.»

Plastløftet: Vinner av Reduksjon av unødvendig plast. FOTO

Et ydmykt og lykkelig tusen takk fra alle oss i Klar til Grønt Punkt Norge, og til alle dere som både utfordrer oss, jobber med oss – og selvfølgelig bruker Klar!